Q & A

Q & A

Q & A CASE DE MARCAT

Q & A CALCULATOARE SI LAPTOPURI

 

 

CASE DE MARCAT

1) Q: Ce acte sunt necesare pentru a achizitiona o casa de marcat ?
2) Q: Cat timp dureaza de cand cumpar casa pana o pot folosi ?
3) Q: Se poate muta o casa de marcat de pe o firma pe alta ? In ce conditii ?
4) Q: Contractul de service este obligatoriu ?
5) Q: Contractul de role este obligatoriu ?
6) Q: Ce casa de marcat sa achizitionez ?
7) Q: Ce trebuie sa fac daca vreau sa mut casa de la o adresa la alta ?
8) Q: Pot sa recuperez un raport zilnic pierdut ?
9) Q: Ce fac daca am tiparit un bon gresit ?
10) Q: Ce fac dacă mi se defecteaza casa de marcat ?
11) Q: Cat timp casa de marcat este defecta in service  inchid magazinul ?
12) Q: Ce este cartea de interventie ?
 

1) Q: Ce acte sunt necesare pentru a achizitiona o casa de marcat ? Sus ↑

A: Pentru achizitionarea unei case de marcat este nevoie de: copie dupa CUI, copie buletin/carte de identitate administrator/imputernicit (caz în care este necesara si imputernicirea), copie dupa  certificatul constatator al punctului de lucru emis de Oficiul Registrului Comertului sau dupa declaratia privind sediile secundare inregistrata la Administratia Judeteana a Finanțelor Publice si copie dupa factura de achizitie a casei de marcat si dupa dovada platii acesteia.

2) Q: Cat timp dureaza de cand cumpar casa pana o pot folosi ? Sus ↑

A: 2-3 zile lucratoare.

3) Q: Se poate muta o casa de marcat de pe o firma pe alta ? In ce conditii ? Sus ↑

A: Da, se poate muta o casa de marcat de pe o firma pe alta, dar doar daca firma pe care este casa fiscalizata nu este suspendata, radiata sau nu se afla in orice alta forma de organizare ce o împiedica sa emita facturi.

4) Q: Contractul de service este obligatoriu ? Sus ↑

A: Da, conform Hotararii nr. 2398/21 decembrie 2004 publicata  in Monitorul Oficial, Partea 75 din 21 ianuarie 2005
Art. 106. - (2) Distribuitorii autorizati sunt obligati ca, prin intermediul propriilor tehnicieni de service sau al unitatilor de service acreditate, sa asigure:
a) interventia prompta si gratuita, la solicitarea organelor de control;
b) instalarea aparatului nou si repunerea in functiune ori inlocuirea aparatului defect, in termen de 72 de ore de la solicitarea utilizatorului;
c) instruirea utilizatorului, completarea cartii de interventii a aparatului si semnarea declaratiilor de instalare;
d) efectuarea a cel putin o verificare anuala a aparatelor de marcat electronice fiscale si indeplinirea oricaror alte obligatii ce revin unitatilor de service potrivit ordonantei de urgenta si prezentelor norme metodologice.
Art. 107. - (1) Operatiile prevazute la art. 106 alin. (2) lit. b)-d) se fac gratuit in perioada de garantie, iar in perioada de postgarantie contra cost, pe baza de contract incheiat de utilizator cu unitatea de service acreditata.
(4) Refuzul expres sau tacit al utilizatorului de a incheia contracte de service pentru perioada de postgarantie echivaleaza cu renuntarea voluntara la utilizarea acelui aparat de marcat electronic fiscal si adoptarea deciziei de a achizitiona un alt tip de aparat.
(5) In cazul in care organele de specialitate prevazute la art. 12 alin. (1) din ordonanta de urgenta constata neutilizarea aparatului de marcat electronic fiscal ca urmare a defectarii si nerepunerii in functiune a acestuia datorita inexistentei unui contract valabil de service pentru perioada de postgarantie incheiat in conditiile mentionate la alin. (2), acestea vor aplica agentului economic in cauza amenda contraventionala prevazuta la art. 11 alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta si vor suspenda activitatea unitatii pana la achizitionarea si instalarea unui alt aparat. (Art 11 alin 1 litera b) faptele prevazute se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 40.000 lei;

5) Q: Contractul de role este obligatoriu ? Sus ↑

A: Da, conform ORDONANTEI DE URGENTA nr. 28 din 25 martie 1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale Republicata si modificarilor si completarilor ulterioare.

(6) Utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale sunt obligati: 
a) sa foloseasca numai consumabile de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare a aparatului respectiv; 
b) sa foloseasca numai consumabile care asigura mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta; 
c) sa solicite distribuitorului autorizat de la care a cumparat aparatul sau unitatii acreditate de catre acesta completarea manualului de utilizare cu informatii privind tipul si caracteristicile tehnice ale consumabilelor, daca manualul de utilizare a aparatului respectiv nu contine astfel de informatii; 
d) sa incheie cu furnizorii consumabilelor contracte ferme continand clauze de livrare numai a consumabilelor de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare, care sa asigure mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta, precum si clauze privind daunele la care sunt indreptatiti utilizatorii in cazul nerespectarii clauzelor contractuale de catre furnizori. 
Art. 10 Constituie contraventii urmatoarele fapte daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
h) incalcarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozitiilor art. 4 alin. (6) lit. a)-d), precum si incalcarea de catre furnizorii consumabilelor destinate aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozitiilor art. 4 alin. (8); h 1 ) nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligatiilor prevazute la art. 4 alin. (6) lit. e); 
Art. 11 (1) Amenzile pentru contraventiile prevazute la art. 10 se aplica operatorilor economici, cu exceptia celor prevazute la art. 10 lit. d), astfel:
a) faptele prevazute la art. 10 lit. c), e), f), g) si o) se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) faptele prevazute la art. 10 lit. a), b), h1), i), j), l) si m) se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 40.000 lei; 
c) faptele prevazute la art. 10 lit. h), k) si n) se sanctioneaza cu amenda de la 40.000 lei la 100.000 lei. 

6) Q: Ce casa de marcat sa achizitionez ? Sus ↑

A: Dacă punctul de lucru este mobil atunci trebuie aleasa o casa de marcat portabila cu un acumulator care sa tina suficiente bonuri si care sa se incarce si la masina. Daca punctul de lucru este fix atunci trebuie aleasa dupa tipul magazinului, dupa numarul estimat de bonuri care se emit sau daca se conecteaza sau nu la un sistem de gestiune.

7) Q: Ce trebuie sa fac dacă vreau sa mut casa de la o adresa la alta ? Sus ↑

A: Pentru a muta casa de la un punct de lucru la altul trebuie sa se schimbe memoria fiscala a casei de marcat si sunt necesare cartea de interventie, numarul de ordine emis de ANAF  original precum si toate actele  care sunt necesare si la achizitionarea unei case de marcat: stampila, copie dupa CUI, copie buletin/carte de identitate administrator /imputernicit (caz in care este necesara si imputernicirea), copie dupa  certificat constatator al punctului de lucru emis de Oficiul Registrului Comertului sau dupa declaratia privind sediile secundare inregistrata la Administratia Judeteana a Finantelor Publice si copie dupa factura de achizitie a casei de marcat si dupa dovada platii acesteia.

8) Q: Pot sa recuperez un raport zilnic pierdut ? Sus ↑

A: Se poate relista o copie a raportului zilnic pierdut, procedura fiind diferita de la o casa la alta.

9) Q: Ce fac daca am tiparit un bon gresit ? Sus ↑

A: Daca s-a tiparit un bon gresit trebuie sa se intocmeasca un dosar de anulare ce se depune la contabila care face o nota contabila de anulare a sumei respective din raportul zilnic.
Dosar de anulare :
- copie dupa bonul gresit;
- copie dupa raportul zilnic din acea zi;
- copie dupa ultimul nir de intrare al produsului gresit de pe bon (daca sunt mai multe ale fiecarui produs  in parte);
- declaratie pe propria raspundere a angajatului care a gresit acel bon, cu explicatiile corespunzatoare;
- declaratie pe propria raspunde a administratorului ca a luat cunostiința de greseala respectiva;

10) Q: Ce fac dacă mi se defecteaza casa de marcat ? Sus ↑

A: Sunteti obligat sa notificati defectiunea firmei de unde s-a cumparat casa de marcat sau firmei cu care aveti contract de service.

11) Q: Cat timp casa de marcat este defecta in service inchid magazinul ? Sus ↑

A: Nu, nu se inchide magazinul, se noteaza inregistrarile in registrul special si se emite chitanta clientului pentru suma achitata si, la solicitatea clientului se emite si factura.

12) Q: Ce este cartea de interventie ? Sus ↑

A: Este cartea casei de marcat in care se noteaza orice interventie pe care tehnicienii de service o efectueaza asupra acesteia.

 

CALCULATOARE SI LAPTOPURI

1) Q: Instalati windows ?
2) Q: Am un calculator care nu pornește, se poate repara ? Dar un laptop ?
3) Q: Ce inseamna curatarea laptopului si cat de des este recomandat sa se faca ?
4) Q: Am un laptop care scoate un zgomot puternic ce problema are?
 

1) Q: Instalati windows ? Sus ↑

A: Da, se instaleaza sistemul de operare windows, doar daca aveti licenta achizitionata si faceti dovada achizitiei prin factura alaturi de care trebuie sa ne oferiti sticker-ul de licenta sau un cd/dvd/stick original cu windows, dacă este retail.

2) Q: Am un calculator care nu pornește, se poate repara ? Dar un laptop ? Sus ↑

A: Se face o verificare a intregului sistem pentru a se depista componenta defecta, verificare ce costa 40 de lei, dar daca se decide remedierea defectului se achita doar costul remedierii nu si al verificarii.

3) Q: Ce inseamna curatarea laptopului si cat de des este recomandat sa se faca ? Sus ↑

A: Prin curatarea unui laptop se intelege desfacerea in totalitate a acestuia, curatarea tuturor componentelor interne si inlocuirea pastei termoconductoare atat la chipseturi cat si la procesor. Prima curatare este recomandata sa fie facuta la 2 ani de la achizitia laptopului nou si apoi in fiecare an pentru a evita o defectiune a placii de baza.

4) Q: Am un laptop care scoate un zgomot puternic ce problema are? Sus ↑

A: Ventilatorul intern este gripat si necesita o degripare alaturi de curatarea intregului laptop. Daca dupa aceasta degripare tot scoate zgomot, necesita inlocuire. Mentinerea unui ventilator ce scoate zgomot duce la incingerea procesorului sau a chipsetului video ceea ce genereaza o scaderea a performantelor laptopului sau chiar o defectiune iremediabila.